En zo komen we dus aan bij gisteren. Nu stonden de freimarkt in Bremen en de herbstjahrmarkt in Osnabruck op het programma.
Ik had een Niedersachsen ticket gekocht voor 24 euro wat het mogelijk maakt om 1 dag onbeperkt door de deelstaat Niedersachsen te reizen met al het ov, inclusief bus, tram metro en derlijke. Zei het dat je gelimiteerd bent wat betreft treinen aan het zogenaamde nahverkehr. Dit houd in dat je dus geen intercity’s en hogesnelheids treinen mag gebruiken, maar dus enkel de stoptreinen.
Dit hield in, dat het vanaf Hengelo (wat het enige beginstation in Nederland is) het toch wel een eindje is naar Bremen. Maar goed, ik wist waar ik het voor deed, en het was het dubbel en dwars waard. Vooral de kermis in Osnabruck was echt geweldig.
Je hebt het wellicht dan al door dat Bremen dan voor mij ook meer een meepakker was. En de kermis was en is zeker ook niet slecht, maar toch ben ik hier al vrij vaak geweest, maar als de octopussy van Markmann hier niet had gestaan, weet ik niet of ik er uberhaubt wel was geweest.
Tuurlijk staat die octopussy wel eens dichterbij, maar goed. Het is toch altijd een leuke kermis, ondanks dat ie niet meer zo bijzonder is als een paar jaren terug.
Ik ben er dan ook slechts exact een uur geweest.
Ik begin mijn route bij de mooie wellenflug van (volgens mij) Hanstein. Daarna liep ik via een reis door toverland richting het Happy Family van Deine. Deze ben ik al eens eerder tegen gekomen dit jaar, echter weet ik niet meer waar.
Een draaimolen passerend kom ik uit bij de plek van de grote achtbaan. Dit jaar stond daar de rock ’n rollercoaster van Vorlop, en dat het de plek van de grote achtbaan is was ook wel te merken.
Er stond veel decoratie bij, en het zag er allemaal zeer impossant uit. Dat de prijs daarbij ook nog maar 6 euro was viel me dan helemaal weer mee. Maar goed, toch geen ritje gemaakt, want ik heb hem wel eens eerder gedaan, zei het in de vorm van de alpen coaster.
Via een babyflug kwam ik uit bij een zaak die ik heel lang niet meer heb gezien, en waar ik ooit nog meerdere ritjes in heb gemaakt, ook hier in Bremen overigens. Het gaat hier om de impossante en machtige Transformer van de familie Schmidt. Heerlijk om zo’n unieke zaak weer eens te zien. En wat voor een ritten gaf ie weg. Niet normaal hoe goed!
Het was dat (zoals bekend) mijn maag dit soort zaken niet meer aankan, anders was ik zekersteweten even ingestapt. Prachtig deze zaak!
Nadat ik uitgekeken was bij de Transformer, liep ik via de mooie Happy Sailor via de Hansezelt richting de Wildwasser 2 van Heitmann/Schneider. Deze zaak heeft vorig jaar in Tilburg gestaan, en daar stond ie toch wel wat meer op de voorgrond als hier.
Zo’n grote zaak als dit, daar moet je tegenaan lopen, en niet langs heen. Jammer… Ondanks dat, blijft dit gewoon een schitterende wildwaterbaan, en heden ten dage ook het grootste reizende exemplaar.
Via een mini zweefmolen, kwam ik uit bij de grote breakdance van Dreher. Hier ook weer supergoede ritten, en wat een machtige uitstraling heeft deze breaker zeg! Goed in kleur, overal lichten, top show, en vooral snelheid!
Toch, zal deze breakdance vandaag nog overtroffen worden in mijn ogen door de breakdance in Osnabruck, maar daarover later meer…
Via de crazy clown en de eerste autoscooter liep ik richting de geisterfabrik van Rasch. En tja, wat moet ik daar nou van zeggen. Het ziet er echt impossant uit, dat wel, en ik heb ook heel erg zitten twijfelen om even in te stappen.
Maar omdat ik weet dat het niet echt een spookhuis is, maar slechts een shooter en een spookhuis gecombineerd, heeft me toch doen besluiten om niet in te stappen. Wellicht dat ik de volgende keer wel in stap om het eens zelf te ervaren, maar toch, vandaag, mede omdat ik onder tijdsdruk stond, toch maar niet.
Via een kinder autoscooter zag je eerst het machtige reuzenrad van Steiger, maar ik liep eerst aan tegen de fun factory, ahum Hurricane van Deinert. Leuk om te zien dat er weer een kmg fun factory bij is gekomen. Maar deze had ik in Nordhorn al zien draaien, dus heb niet gewacht om draaifoto’s te maken.
Zoals eerder gezegd, stonder dus ook het grote reuzenrad van Steiger. En wat een gevaarte is dit zeg! Ook de bouw is uniek volgens mij doordat ie niet zo heel veel spaken bevat. Heb niet op de prijs gelet, maar reuzenraderen op de duitse kermissen zijn niet goedkoop. Maar toch.. Wat een mooi rad dit!
Daarna vervolgde ik, via een oude bekende in de vorm van de Commander van Hannstein, mijn weg over de kermis. Deze commander was zoals altijd; goed in trek bij het publiek, met snelle ritten, goede show, en een top uitstraling. Tja, wat kan je er meer over zeggen, behalve dat dit al sinds jaar en dag zo is.
Via een andere kinderzaak, waar ik even van kwijt ben welk type dit ook alweer was, kwam ik uit bij de reden om deze kermis te bezoeken, namelijk de octopussy van Markmann.
Dit keer kreeg ik een rit van de heer Markmann zelf, en niet van zijn zoon, zoals vorig jaar. Echter viel mij op dat de kruizen wat schokkerig aanvoelden.
Het kan best zijn dat er te weinig gewicht op de kruizen zat, waar dit door kwam. Want het gewicht op het kruis waar ik op zat, was ook niet goed verdeeld. Van de 5 gondels waren er slechts 2 bezet, en dit dan ook gelijk na elkaar zonder een gondel tusenruimte.
Verder ondanks het wat schokkerige bewegen toch een goede afwisselende rit gekregen met goede show. Dit doet de heer Markmann toch wel beter dan zijn zoon.
Maar ja, er kan maar 1 polyp met hele grote afstand de beste zijn, en deze staat niet hier in Bremen…
Ik was inmiddels best wel in tijdnood, aangezien ik voor donker in Osnabruck wilde zijn. En daarvoor moest ik de trein halen die over iets meer als een kwartier zou vertrekken. Anders moest ik een uur wachten, en was ik zeker pas na het donker in Osnabruck. Dus even gas erop, en toch nog goede foto’s proberen te maken.
Ik had echter nog best wel een stuk te gaan toen ik de looping the loop van von Oynhausen had gepasseerd, en daarom voelde ik best wel een opluchting dat de Infinity van Hoefnagels net aan een ritje begon.
Tegen deze zaak liep je mooi tegenop, wat resulteerde in wat mooie foto’s. De 2 foto’s die je hier ziet, zijn dan ook de besten uit de hele reeks.
Voordat je uiteindelijk tegen de Infinity aan liep, passeerde je nog de kinderachtbaan, genaamd Kuddel der Hai. Heb nog geprobeerd een detail foto te maken van deze kinderachtbaan, maar dat was niet echt mogelijk vanwege de opstelling.
En zo dus kwam ik uit bij de Infinity. Het is en blijft een mooie zaak. Maar de ritten zijn al sinds het begin hetzelfde. 1 keer over de kop, en dan als het rustig is, nog even wat schommelen op 120/130 graden, en als het druk is, gelijk rem er op, en volgende rit.
Is toch jammer, want volgens mij moet het toch mogelijk zijn om meer dan 1 keer over de kop te gaan?
Haaks op de Infinity stond de Happy Traveler als tweede breakdance. Vroeger gaf deze breakdance betere ritten weg als de grote van Dreher, maar vandaag won Dreher toch met gemak van deze Happy Traveler. Wat wel leuk is en blijft om te zien, zijn de dakjes op deze breakdance 🙂 Hopelijk komen er nog meer breakers die dit toe gaan voegen.
En dan passeer ik de muziekexpress van Bremen, in de vorm van Superstarke Troika. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik er verder niet naar gekeken heb, omdat mijn trein inmiddels over 15 minuten zou vertrekken en ik nog steeds een redelijk aantal meters moest afleggen.
Via de grote bayern festhalle liep ik tegen de apollo 13 van kuchenmeister aan. Normaal gesproken is het volgens mij altijd dat de broer van Dieter op een kermis staat met de Konga, of dat ze er alle twee staan. Echter was het nu alleen Dieter Kuchenmeister die met zijn in ruimtestijl gethematiseerde Booster Maxxx op de kermis stond.
Waar Sebastian stond met zijn Konga weet ik echter niet, al zal het me niet verbazen als deze laatste in Hamburg staat.
Ondertussen passeerde ik nog een mini zweefmolen, mini reuzenrad en mini draaimolen.
Op het pleintje aangekomen stond er de grote en zeer mooie wilde maus xxl. Vorig jaar heb ik hierin een ritje gemaakt in Dusseldorf, en ik kan je deze achtbaan van harte aanbevelen. Het funhouse parkour aan het begin is een leuke toevoeging, en als je er van houd, kun je ook nog eens een vr experience beleven.
Tegenover deze wilde maus stond een funhouse dat ik nog niet eerder had gezien, namelijk: Der große Irrgarten. Deze zag er leuk uit, zei het alleen wat klein. Volgens mij heb ik deze zaak nog gezien op de freimarkt van 2010, alleen dan in een wat andere form. Want zoals ik me het kan herinneren zag ie er toen heel anders uit. Kan het zijn dat deze zaak in de loop der jaren een forse restyle heeft gehad? Of ben ik in de war met een andere zaak?
Vervolgens kwam je bij een unieke kermis zaak uit, namelijk een oldtimer baan genaamd Schauferl. Normaal gesproken zie je dit soort attracties alleen in pretparken, maar hier in Bremen heb ik hem al eerder gezien.
En een stukje verder stond de Big Bamboo van Hempen. Deze heb ik in Dusseldorf gedaan, en ik heb nog steeds de hawai ketting hier liggen die ik in Dusseldorf gekregen heb. Leuke zaak om te doen!
Een schitterend mini vliegend tapijt in de vorm van een piratenschip passerend kwam ik uit bij de andere zaak van Joep Hoefnagels, namelijk de Aeronaut. Het betreft hier een (gewone) hoge zweefmolen, maar deze is toch wel erg mooi hoor.
Vooral de mast is erg mooi omdat die een andere kleur heeft dan alle andere torens die ik ken.
We zijn bijna aan het eind van de kermis, en dit (toch wel erg lange) tripreport, maar eerst loop ik nog via een draaimolen richting de circus circus. Ook deze heb ik in Dusseldorf gedaan, en kan hem ook zeker aanbevelen voor een ieder die van een huss magic, een breakdance of een polyp houd. Tevens ziet de zaak er echt schitterend uit, en de ritten die ik zag en heb gekregen behoren tot de snelste in zijn soort. Geen enkele andere magic die ik ken overtreft de rit van de circus circus.
Hierna passeer ik nog een autoscooter alvorens ik tegen de Rotor op loop. Deze draait toch ook alweer erg lang mee, en wat ik al zei in het topic van Enschede. Deze kleef ervaring vind ik toch echt een stuk beter als in zo’n vliegende schotel.
En zo kom ik dan uiteindelijk bij het eind van de kermis, terug bij de Wellenflug. Ik ben nog aan de linkerkant de nieuwe horeca gelegenheid van Renoldi tegen gekomen, en van buiten zag deze er goed uit. Niet binnen geweest, maar dat komt later nog wel een keer.
Nu snel richting het station om mijn trein te halen. Ik had nog 7 minuten, maar aangekomen op het perron bleek mijn trein 20 minuten vertraagd. Als ik dat eerder had geweten… Maar goed, bij deze het (zeer lange) tekstverslag. Nu op naar de foto’s:
94 stuks: