DjnickMaastricht De creativiteit lijkt verdwenen sinds Sjef er niet meer is. Dat geldt niet alleen voor het Oktoberfeest en Sint Rosa, maar ook voor de kermissen. De kermis tijdens de braderie in Oud-Geleen, een goed bezochte dorpskermis, had bijna niet meer bestaan als Boy Boers zich niet had opgeworpen als kartrekker, Munstergeleen is al sinds jaar en dag hetzelfde, en de dorpskernen in het hele gebied van de voormalige gemeente Born (het is immers officieel de Gemeente Sittard-Geleen-Born) hebben al jaren geen kermis meer. Als je het zelf niet kunt of wilt, geef het dan uit handen. Goed voorbeeld is buurgemeente Stein. Daar heeft jaren geen kermis gestaan. De gemeente heeft nu eindelijk besloten om de 2 kermissen in Stein en Elsloo uit handen te geven (aan organisatiebureau Rob Meijers als ik me niet vergis) en daar staat komend weekend een harstikke leuke dorpskermis met een wip, een rupsbaan, leuke kinderattracties en een aanbod spel en eetzaken.
Je ziet ook dat de reacties op de programmering van het Sint Rosa Festival en het Oktoberfeest (Sjefs paradepaardjes) elk jaar minder zijn. Het is meer van hetzelfde, er is weinig creativiteit en nauwelijks vernieuwing in de paviljoens. En de kermis, tja. Het marktplein in Sittard tijdens het afgelopen Oktoberfeest was veelzeggend denk ik. De gemiddelde stagiaire kan dat nog sfeervoller intekenen.
Wat voor mij het meest opvalt (lees, hoe er met de pet naar gegooid wordt) zijn de fouten rondom de kermissen. Enkele jaren geleden de Thriller in Geleen is een goed voorbeeld. Niet goed ingemeten, zaak vertrokken. Hoe kan zoiets? Vorig jaar op de Markt in Sittard een zaak niet opgebouwd omdat er toch te weinig plek bleek voor de parade en de hulpdiensten. Hoe kan zoiets? Rommelige opstellingen op de pleinen. Zaken met achterwand of bijvoorbeeld het Spookhuis met de rug naar de terrassen of de weinige winkels die er nog zitten, en dan weer ‘open’ draaizaken op plekken waar je een achterwand zou verwachten. Het lijkt wel alsof men bij het oprijden een nummertje mag trekken en daar dan de plek mag betrekken. Voor Sjef z’n tijd (en voor de fusie, toen Geleen nog een V&D en een C&A had) had je een goede marktmeester in Geleen. Ik ben zijn naam even kwijt, maar die man had ook passie voor ‘zijn’ kermis. Zo iemand heb je nodig, maar helaas liggen de prioriteiten in onze gemeente momenteel bij het verkwisten van geld aan nieuwbouwplannen waar zich geen hond wil vestigen, of het doen van dubieuze vastgoed transacties.
Mark1986 Volgens mij was het vuurwerk meer vanuit financieel oogpunt (mede door de strengere landelijke regels op het gebied van veiligheid) vervangen door de licht en lasershow en was dat geen besluit of verbod vanuit de Gemeente. Maar dat heb ik ook maar weer via via gehoord.