DirkJeroen Mooi die oude foto’s van het transport. Mijn vader was een échte Volvo man. Hij werkte in Avenhorn bij Mol B.V. en reed kaas met een Volvo F88. Die Volvo rijd nog steeds rond in de Mol kleuren, maar is nu van Leo Bol. Ik was dus wat bevooroordeeld wat dat betreft, en heb zelfs ooit een klassieke Volvo 244 gehad van 1980. Maar het begeren is zoals altijd meer dan het hebben. Je blijft bezig met die ouwe meuk. Ik ben zelf mijn chauffeur carrière begonnen bij “Het Circus van Beers”. Eigenlijk heette het gewoon Beers expeditie Winkel. Omdat Beers nog weleens auto’s kocht van failliete bedrijven reden er bij Beers vrachtwagens rond van divers pluimage. Van Scania tot Volvo, en van Mercedes tot Daf. Als Volvo fan vond ik Daf maar niks. En mét reden, want als je een Volvo F10 vergelijkt met een Daf 2800 uit diezelfde tijd zit er toch wel wat verschil tussen qua techniek, én qua luxe. Volvo had al jaren enkel gesynchroniseerde versnellingsbakken, en Daf deed het nog met de Eaton Fuller mét fietsbel. Op een middag kwam ik terug op de zaak en werd mij gevraagd ff naar de Oudelanderweg wilde rijden om daar de BG-81-FP te beladen met meubels bij de Eekhoorn. De vrachtwagen die bij dat kenteken hoorde was een ouwe aftandse Daf van begin 80er jaren. Tegenwoordig rijden ze af met automaat hoor ik weleens, maar ik had toen nog nooit met een ongesynchroniseerde bak gereden. Collega Henk gaf uitleg over de werking van de fietsbel, en dat je wél drie versnellingen achteruit had. Dat als je wist wat je deed je bij het opschakelen niet op de koppeling maar op het knopje van de de motorrem kon drukken om sneller te schakelen… De eerste paar dagen heb ik dat ding vervloekt. Kut Daf met die kut versnellingsbak. Eén keer verkeerd schakelen bij het stoplicht betekende vaak opnieuw beginnen. Maar na een week begon ik dat ding wel te waarderen, niet kapot te krijgen! terwijl ik ’m de eerste dagen vast wel mishandeld heb. Uiteindelijk heb ik nog vaak met die Daf mogen rijden. In de nachtdienst naar Rotterdam, en overdag meestal in de kop van Noord-Holland. Niet dat ik nu Daf fan ben, maar ik heb aan die auto wél de mooiste herinneringen. Dankzij jouw foto’s van die oude Daf’s kwam dit ff naar boven borrelen, dankjewel!