Altijd in november… Maar: het leek wel september op donderdag. In je T-shirt over de kermis met de jas in de tas. Dat is toch wel het betere werk. Kermisdonderdag in Soest is te vergelijken met de Lappendag in Hoorn. In de vroege ochtend vindt daar de paardenmarkt plaats. Hoewel er al jarenlang geen paarden meer worden verkocht. En dat betekent ook dat, in tegenstelling tot de andere dagen, alle kermiszaken al vroeg open moeten zijn.
In Soest heb ik mij de laatste jaren wel eens afgevraagd waarom er zoveel gaten in de opstelling zijn ontstaan. En nu ben ik er wel achter gekomen waarom dat is. De mensenmassa’s op de donderdag zijn gigantisch, zeker op plekken waar het bier rijkelijk vloeit. En dan is het opeens verstandig om geen kantzaak meer tegenover bijvoorbeeld het Hotel Domhof te hebben staan. Want dan zou er echt geen doorkomen meer aan zijn. Wat op de andere dagen dus werkt als een gat, is duidelijk bedoeld om op deze dag nog voor wat doorstroming te zorgen.
Maar toch: ik vind dat de marktmeester al enkele jaren niet actief genoeg is. Er is sprake van slecht gebruik van het kermisterrein. Waarom een lelijke biercontainer neerzetten direct aan de zijkant van de Swing Up? Lelijk, oerlelijk. Dat plein komt er steeds meer bij te hangen. En zo zijn er wel meer dingen. Het Europa Rad staat er heel lelijk bij. Kaal aan alle kanten eromheen. En die middeleeuwse markt? Een zuip- en freetplein zonder de echt aantrekkelijke dingen van vroeger. Alleen nog een kraampje met ramsch en een Kop van Jut. Het podium: allang niet meer zo goed als vroegah.
Maar goed, ik heb dan ook de tijd meegemaakt dat in Soest op pleintjes om de hoek opeens een achtbaan, een breakdance dan wel een helse machine werd verstopt, wiens aanwezigheid alleen maar door een spandoek boven de straat werd aangekondigd…
Toch, blijft Soest een hele leuke en gezellige kermis zo in die historische binnenstad. Dus: beelden. Maar: opeens ging de camera in staking. Dus geen beelden van toen het donker was en er sprake was van mensenmassa’s aan de kassa’s bij die hele fraaie weer.