Hallo!
Na een valse start van het kermis seizoen in Februari en Maart, en een intelligente lockdown later (woorden van onze wijze premier) is het kermis seizoen van 2020 in Nederland dan toch echt begonnen!
Eerst zou het pas van start gaan na 1 September, maar toch is het (gelukkig voor ons) al eerder begonnen.
De vorige reportage speelde zich af bij onze oosterburen, en deze reportage is dan ook echt de eerste officiële reportage in ons eigen kikkerlandje na de valse start begin dit jaar.
Wie had dus gedacht dat die eerste reportage de kermis van Tilburg zou zijn? Ik in ieder geval niet omdat deze kermis in eerste instantie was afgelast.
Nu ging deze kermis toch door onder de noemer vakantie kermis. In een iets kleinere opzet, verdeeld over meerdere pleinen in het centrum en buiten het centrum een nostalgische kermis, bij een restaurant met een grote speeltuin erbij, genaamd; de zeven geitjes.
Hier begon ik dan ook mijn tocht door Tilburg.
Ik was blij dat ik mijn vouwfiets bij me had, want ongemerkt was het toch nog best een stukje fietsen vanaf station Tilburg universiteit.
Eenmaal aangekomen zag ik dat de locatie echt schitterend was! Midden tussen de bomen! Echt top!
Als eerste kwam ik wat kraampjes tegen, om vervolgens tegen een spiegeldoolhof aan te lopen. Rechts daarvan bevond zich een mini reuzenrad in de vorm van de Karimata van v/d Corput.
Daar tegenover bevond zich een zweefmolen die precies tussen de bomen paste.
Iets verderop stonden nog twee kramen, met daarbij de nostalgische rupsbaan van de firma Vermolen.
Weer iets verder kwam je uit op een soort pleintje met daarop een draaimolen, een kijkzaak genaamd “through the looking glass” en een loopspookhuis genaamd Nightmare Castle.
En dat was alles van deze nostalgische kermis. En wat mij betreft mag de nostalgische kermis hier vaker neergezet worden, want het is echt een schitterende locatie!
Maar goed, dit was slechts een voorproefje van de echte kermis in Tilburg. Dus hup de trein in, een station later er weer uit, en dan de spoorlaan af fietsen tot op de kruizing (waar overigens het reuzenrad sky club stond) en dan onder het spoor door tot aan het Besterdplein.
En eerlijk is eerlijk, nu komt pas echt goed over hoe groot de normale kermis in Tilburg wel niet is, want vanaf het reuzenrad tot aan het Besterdplein is best een stukje, en vanaf de Besterd naar het koningsplein is helemaal een stuk lopen.
3.5 kilometer lang is normaal de kermis, en dat komt nu wel heel goed over als je ziet hoe lang je moet lopen danwel fietsen om de pleinen van de huidige kermis te bezoeken.
Eenmaal bij de Besterd aangekomen vond ik allereerst wat kramen, om vervolgens bij de Jungle Cars buggy aan te komen. Schuin daar tegenover bevond zich een jumbo molen. En daar weer tegenover stond de kleine breakdance van Hoefnagels.
Daar schuin achter stond de mooie Happy Spider van Lutjens, met haaks daarop het nieuwe spiegeldoolhof Viva Las Vegas.
Daarna als je de hoek om liep zag je het prachtige spookhuis Geister Villa van v/d Molengraft & Sipkema welke we niet veel zien in Nederland, en daar naast als een na laatste grootvermaak op de Besterd stond de Hell Raiders booster van Elzinga.
Dan als laatste stond er achter een boom nog het Boobytrap Hotel XXL van Albers met daar tegenover nog een draaimolen.
Wat me opviel aan dit plein was dat het er toch behoorlijk rustig was in vergelijking met de andere pleinen. Er stond echt een goede kermis opgesteld hier op de Besterd, maar als je het vergelijkt met hoe druk het soms was op de andere pleinen dan was hier echt weinig volk op de been.
Maar goed, op naar de andere pleinen, om de rest van deze goede kermis te zien!
Als eerste is de Paleisring met het Stadhuisplein aan de beurt, en als eerste stond er het funhouse Fire Department van Ordelman met iets verderop een wip genaamd Crazy Dance. Deze wip had fire fun en moving heads, wat het echt een plaatje maakte om naar te kijken.
Weer iets verderop stond de Air Race Bungee van de Voer welke het nog best druk had.
Iets voor de passage stond een nieuwe zaak genaamd race-o-rama. Heb hier even bij staan kijken en zag er best leuk uit.
Eenmaal de passage onder door zag je de dance mix van Otten. Echter was de kassa hier gesloten, en toen ik later weer terug liep heb ik de molen zien draaien zonder mensen erin, dus ik denk dat ze storing hadden.
Tegenover de dance mix stond de Chaos van v/d Weerdt. En wat blijf ik deze zaak schitterend vinden! Hoezeer die ook 5 euro vroeg was de rit en de show weer als vanouds! Echt een prachtige zaak deze Chaos!
Schuin tegenover de Chaos en naast de dance mix stond de grote breakdance van Hoefnagels. Heb hier een paar ritten staan kijken, en wat me op viel was hoe druk het er was. Sommige ritten bijna ouderwets vechten voor een gondel. Was best leuk om te zien.
Naast de breakdance stond de Snow Jet, maar hier valt niet heel veel over te zeggen. De ritten waren standaard, met als uitzondering dat er op het eind een goede minuut lang voluit werd gedraaid.
Gelijk naast de Snow Jet stond de power polyp. En ook hier weer niet veel bijzonders om over te zeggen. De turbo werd zoals gebruikelijk pas in gezet nadat de molen alweer helemaal gezakt was, en voor de rest waren de ritten ook vrij standaard te noemen.
De show daarentegen was wel echt goed!
Naast de power polyp stond de hoge zweefmolen Around the World, met daar weer naast als afsluiter van dit gedeelte de nieuwe zaak van Niek Moonen genaamd Toxic.
Het gaat hier om de oude speed flip van Lauwers (B) welke al eens eerder in Tilburg heeft gestaan. De molen heeft echter een restyle ondergaan, en ziet er nu weer schitterend uit!
Ook de ritten zagen er goed en afwisselend uit, en Niek maakte er een waar spektakel van om naar te kijken en te doen! We hebben er echt weer een topper bij op de Nederlandse kermissen.
Hiermee sluiten we ook dit gedeelte van de kermis af, en vervolg ik mijn weg naar het Koningsplein.
Hier aangekomen zag ik als eerste het mooie spookhuis Haunted Castle met daarnaast de rubsbaan Le Papilon.
Een stukje verder stond de cake walk van Reemer, met daarnaast nog de x-factory en de mad mill van de Vries. Hier zag je ook nog een stuk van het andere deel van de kermis, maar i.v.m covid19 was de doorgang afgesloten.
Dus draaide ik weer om en passeerde ik de x-factory en de cake walk opnieuw, en zag ik rechts van de passage de spinning coaster van Buwalda staan.
Hier tegenover stond nog de Disco Jumper welke weer steengoede ritten weg gaf!
Op de kop van dit plein stond de Reactor welke is over gegaan van Niek Moonen naar Bax. Alleen heeft Bax hem binnen afzienbare tijd weer verkocht aan Tommy Boesveld. Dus al met al staat de Reactor er nu onder Boesveld.
Echter toen ik aan kwam lopen waren ze bezig met de kappen achter de gondels, en heb ik de molen alleen een testrit zien maken zonder bezoekers.
Later werden er wel weer tickets verkocht, echter toen de molen vol zat werdt er een paar keer getracht de rit te starten, maar telkens lukte dit niet wat er uiteindelijk toe resulteerde dat iedereen de molen weer moest verlaten.
Dus zonder dat ik de Reactor in actie heb gezien met bezoekers aan boord ben ik door gelopen.
En met een trampoline, draaimolen en bootjesmolen sluiten we de kermis in Tilburg dan ook af.
Het was goed om te zien dat een kermis van dit formaat was opgesteld in Tilburg. En het is ook een signaal voor andere steden in Nederland. Want het kan wel degelijk, een kermis organiseren met het in acht houden van de corana maatregelen.
Laten we hopen dat er binnenkort weer (veel) meer schapen over de dam gaan volgen, en dat het kermisseizoen in 2020 dan toch echt in alle hevigheid kan los barsten!
De (vakantie) kermis in Tilburg was het bezoek meer dan waard, want er stond echt een schitterende kermis opgesteld.
Ik durf zelfs wel te zeggen dat dit 1 van de beste edities in jaren was. Want hoewel er geen grootvermaak zaak uit het buitenland was, stonden (bijna) alle spectaculaire attracties van Nederlandse bodem hier in Tilburg!
Dus mocht je nog twijfelen of je er wel of niet naar toe wil gaan, dan kan ik deze editie van de kermis in Tilburg wel degelijk aanbevelen!
Volgende kermissen die ik ga bezoeken zijn waarschijnlijk Harderwijk en Apeldoorn. Maar dit is voor later.
Voor nu, voor de foto’s komen, wil ik nog even kwijt dat ik niet helemaal tevreden ben over de kwaliteit van sommige foto’s. Dus de volgende keer ga ik toch proberen een andere instelling te gebruiken wat hopelijk resulteerd in betere foto’s. Maar goed, beter foto’s van deze kwaliteit dan helemaal geen foto’s toch?
Tot snel!
78 foto’s: