Ik vraag mij de laatste jaren vaker af, of minder vragen niet meer omzet oplevert. Ik hou mij eigenlijk wel vast aan wat Baier ooit zei over de prijs van zijn Muziek Express in Duitsland. Hij stelde dat hij met een grotere winst een kermis verlaat als hij net iets minder vraagt als andere familieattracties.
Zelf denk ik dat dat wel een dingetje is. Als je met je zaak op een kermis staat en je draait niet en klanten moeten lang wachten voordat een rit begint, heb je dan wel genoeg aantrekkingskracht? Ik denk van niet. Want een draaiende zaak trekt klanten aan. Een stilstaande zaak lopen mensen sneller voorbij.
En ja, dan komt een exploitant natuurlijk met het verhaal dat dat niet uit kan, wegens meer slijtage en daardoor hogere kosten. En dat vraag ik mij af. Je hebt een zaak met een zekere hoeveelheid capaciteit. Als je die capaciteit zo optimaal mogelijk benut, ben je dan verkeerd bezig? Dat moet toch niet zoveel uitmaken? Waarom dan geen lagere prijs vragen?
Niet voor niets zitten op lage ritprijs kermissen zaken sneller vol dan op kermissen die dat niet vragen. En laten we ook de familiedag even noemen. Veel bezoekers begrijpen domweg niet, waarom de prijzen dan wel lager zijn en op andere dagen niet. Een kortere rit? Wel, ik denk dat de meeste klanten dat niet eens door hebben, want die komen alleen op de familiedag, tegenwoordig. Er zijn teveel kermissen waar de mensen alleen op die dagen massaal komen. En als de mensen dan wel komen, is er dan niet sprake van het feit dat de normale prijzen te hoog zijn? Iets met vraag en aanbod die niet op elkaar afgestemd zijn?
Vandaar dat ik dat fenomeen maar een zwaktebod vind van de branche. Beter zou het zijn om inderdaad over de hele linie de ritprijzen te verlagen. Maar goed, wie ben ik. Een financiële man met een zeer afwijkende mening op dit gebied.