Kermis is maar bijzaak, en de “hoogtij” dagen dat ze een zaak van betekenis uitbrengen lijkt meer voorbij dan dat er toekomst in zit. Om de paar jaar zie je iets echt nieuws en vaak is er dat ook weer 1 die dan net niet meer relevant is in de echte wereld, of nou net een zaak is waarvan je denkt waarom dan niet die of die.
Oftewel restyled of verkocht naar buiten Duitsland en uit de buurt van Nederlandse bouwers, Salto Mortale en Clubschiff bijvoorbeeld.
Ook Daemonium was ook zo’n set van veel te duur, en jammer voor dat jaar. Net als de No Limit, leuk maar waarom dan niet de grote variant en ga zo maar door.
Zelf ben ik blij dat ik al lang geleden afstand heb genomen van dat veel te dure plastic, maar sommigen blijven liefhebber en gaan zelf ook verder dan dat Faller ooit zal doen.
En degenen die verder gaan zijn eigenlijk maar op een paar handen te tellen. Zeker als je ziet wat ze toevoegen en modificeren aan bestaande of eigen ontworpen sets in dat formaat.
Dat Faller nog rendabel blijft met alles wat ze wel uitbrengen is al knap genoeg. Ik denk dat er nog maar weinig echt investeren in een gigantische treinbaan met alles erop en eraan voor een bepaalde ruimte thuis met wat de kosten tegenwoordig zijn.
En zoveel trein/modelbouwclubs met een eigen ruimte die groot genoeg is en met een interesse voor miniatuurkermis zie je ook niet zoveel meer.