Eclipse-Randy Al jaren spookt dit model uit 1994 door mijn hoofd als eentje die ik graag zou willen hebben. Het is moeilijk om nog aan een nieuw in doos gesealed model te komen. Na lang zoeken heb ik er dan eindelijk eentje kunnen bemachtigen ingesealed en wel! Als ik zo diverse bouwreportages op het internet bekijk is dit een vrij moeilijk model. De moeilijkheid zou met name zitten in de aandrijving van de wagens van het spookhuis. Omdat ik dit model eigenlijk meer voor de sier neer wil zetten maakt het mij niet heel veel uit of ik de aandrijving wel of niet aan de praat krijg. Ik twijfel ook nog over of ik de aandrijving voor de figuren erin ga bouwen. Ik vind het zelf niet enorm veel toevoegen en ik stoor mij aan de draden aan de voorkant van het model aan de poppen als ik zo wat Youtube filmpjes bekijk. Maar ik kijk even gedurende de bouw hoe ik hiermee om ga. In dit topic wil ik graag de vorderingen van de bouw laten zien. Ik bouw het model zoals het gebouwd moet worden zonder speciale verlichting. Maar toch lijkt het me leuk om de bouw te delen. Ik neem de tijd voor dit model en dit topic zal dus stapje voor stapje steeds verder worden aangevuld. Het plaatsen van de grote deco aan het front van het spookhuis vond ik best spannend. In de handleiding werd geadviseerd om deze aan te brengen door de deco door een bord met water en afwasmiddel te halen en vervolgens op het front te plakken en in de juiste positie te schuiven. Ik was bang dat dit toch mis zou gaan dus heb ik na lang wikken en wegen besloten om de deco in meerdere stukken te knippen en aan te brengen. Op die manier kon ik de stukken preciezer plakken op het front. Ik ben blij met het eindresultaat wat ze zitten vrij precies en je ziet er nauwelijks wat van! Tot de volgende update!
erikjohan1707 succes met de bouw van de Mammut Hohle, ik ga jouw vorderingen volgen. Ik heb er zelf eentje ,die al gebouwd was, ooit eens via Marktplaats gekocht, als ik nog eens zin heb ga ik dat ding helemaal verlichten met smd leds en de aandrijving proberen te verbeteren.
jeffrey Het is een leuk model om te bouwen. Lekker groot en leuk te verlichten. Destijds heb ik de motor voor het transportsysteem vervangen door een sterkere Faller-motor. Ging toen redelijk goed.
Eclipse-Randy jeffrey Bedoel je de gele motor die bijvoorbeeld bij de Break Dance en de Flipper zit? Ik heb daar toevallig nog eentje van liggen die nauwelijks gebruikt is. Als die beter is dan die grijze die standaard bij de Mammuthöhle zit dan plaats ik die.
Eclipse-Randy Nieuwe update! Helaas draait hij de foto’s schuin als ik ze hier upload. Stiekem heb ik al even wat verder in de handleiding gekeken en ben ik aan het kijken geweest naar de balkons. Helaas vallen ze allemaal niet helemaal in de gleuf. Heeft iemand tips hoe ik dit kan verhelpen? Met een mesje wellicht de stukjes die in het front moeten schuiven wat dunner en kleiner maken? Daarnaast vraag ik me af of ik de balkons beter niet nu direct aan het front vast kan maken. In de handleiding gebeurd dit pas na het aanleggen van de rails maar persoonlijk lijkt mij dat iets onhandig, zeker als ze niet vanzelf makkelijk er in te schuiven zijn. Of kan ik toch beter wachten? Met een naaldje gaatjes open gemaakt voor de verlichting. Ik heb het toch vanaf de achterkant ingeprikt, in tegenstelling tot dat wat de handleiding vertelt. Van de voorkant ben ik bang dat ik juist meer beschadig omdat je net goed moet gokken of je bij een gaatje prikt. En ach het is vlak onder het balkon en er komt toch een lampje voor. Dus het wat witte wat nu uitsteekt is het probleem niet. De gaatjes voor de dragen van de figuren niet doorgeprikt. Ik denk dat ik ze gewoon stil laat staan. Casseteband met speakertje! En alvast even gekeken naar wat figuren voor aan de voorkant van het spookhuis. Wellicht dat ik de broek van de Cycloop (deels) groen ga maken. Verder wil ik er niet al te veel aan kleuren. Het oranje oog moet ik nog plaatsen evenals het bot. Dat is voor straks.
jeffrey Eclipse-Randy Faller heeft of had twee soorten motoren. Een normale (die zit standaard in elk pakket) en een krachtigere. Die laatste motor krijgt beter het mechanisme draaiende.
erikjohan1707 Faller had inderdaad een zogenaamde “power motor”( Faller nummer 628/180628)deze had 35% meer power dan de standaard 629 motor, (nieuwe Faller nummer is 180629) de 628 motoren waren blauw van kleur en de 629 heeft meerdere kleuren gehad(bruin, grijs en geel) zo af en toe staat er nog wel eens zo’n 628 motor op marktplaats te koop, maar of jouw spokenhuis daar beter mee gaat draaien durf ik niet te zeggen.
Eclipse-Randy Nieuwe update! De bouw heeft even stil gelegen maar is nu weer hervat! Ik heb de balkonnetjes alvast geïnstalleerd. Ze waren erg lastig tussen de openingen te schuiven. Het paste nauwelijks, maar met behulp van zachtjes tikken met een hamer zit alles toch goed erin geschoven. Daarna het front overeind gezet! Tussendoor even bezig geweest met de blikvanger…de Cycloop. Ik moet nog even kijken of ik het broekje ga kleuren.
Eclipse-Randy Ik was zo lekker aan het bouwen dat ik helemaal geen bouwfoto’s meer gemaakt heb. Om het goed te maken een filmpje van het eindresultaat:
Distroyer-ashwin Blijft een mooi model. Mooiste spookhuis van faller in mij ogen. Heb hem ooit 2e hands gebouwd in handen gekregen. Staat nog ingepakt in een doos. Wellicht ooit nog eens uitpakken en opknappen
Niels Gelukkig verschillen de meningen, ik vind dit het minst mooie Spookhuis van Faller. De kleurensamenstelling had zo van een Fun House kunnen zijn. Te veel en te vrolijke kleuren voor een Spookhuis.
Eclipse-Randy Niels Dat zou ik eerder zeggen van de Geister Tempel. Die oogt het minst spookhuis naar mijn idee. Maar dat komt vooral door het thema. Meer adventure achtig. Desalniettemin vind ik het ook een mooi model die ik overigens graag nog ongebouwd in doos wil hebben…dus wie hem toevallig heeft liggen mag zich melden!
PieterRJ Oh ja, dat cassettebandje met speaker er bij…. 😆 Benieuwd of je dit nog ergens als geluidsfragment kunt downloaden
erikjohan1707 Is mooi geworden, leuk spookhuis maar hoe draait het model bij jouw? bij mij draait het beroerd meer vastlopers dan dat het door blijft draaien helaas mijn model wat inmiddels meer op een “loop”( in dit geval Duw) spokenhuis is gaan lijken………
Eclipse-Randy erikjohan1707 Hij staat bij mij stil. Ik heb hem getest draaiend maar de ketting schoot bij iedere poging uit de baan en het is een hels karwei om die er weer goed terug in te krijgen als het model al gebouwd is. Maar ik vind hem zonder bewegende gondels ook prachtig!