MartijnH Maandag en Dinsdag was ik in Hamburg, waar ik natuurlijk de Hamburger Dom bezocht…. daar later een reportage over. Op dinsdag bezocht ik de kerstmarkten in het centrum, dat zijn er meerdere in Hamburg van klein tot uitgebreid. Mocht je naar Hamburg gaan en de markten willen bezoeken, google even naar de datums want die zijn voor de diverse markten verschillend. Ik maak graag foto’s van de stands zonder al teveel mensen ervoor, daarom heb ik soms even gewacht en mijn moment gepakt. Het lijkt dus soms leeg op mijn foto’s maar dat doe ik met een reden. Het centrum van Hamburg is dagelijks druk en de markten in het winkelgebied hebben vooral het geluk van passanten die een zakje mandeln meenemen of even een bratwurst eten. De echte toeristen komen vaak niet verder als de Roncalli Weihnachtsmarkt en die aan Jungfernstieg…. of ’s avonds op de Reeperbahn. (18+ Kerstmarkt) Roncalli’s Historische Weihnachtsmarkt Ik ben zelf groot fan van Circus Roncalli en altijd geïnteresseerd in producties die zij wegzetten. Deze kerstmarkt is naar mijn mening tot in het kleinste detail geweldig. Van een circustreintje wat over de standen heen rijdt, de nostalgische uitstraling van alle verkoopstanden en de mooie historische Karussell die centraal op het plein staat.
MartijnH Gerhart Hauptmannplatz Ook een mooie markt, gezellig aangekleed met bomen en een mooie entree met drie gethematiseerde verkooppunten. Hier is het wel vooral food & drinks
MartijnH St. Petrikirche Hier staan diverse sprookjestaferelen wat voor de kleinste bezoekers weer heel leuk is
MartijnH Weisser Winterzauber - Jungfernstieg Waar na enkele jaren afwezigheid de sprookjesschepen weer terug aangemeerd zijn.
PeterCenturion Toch mijn camera maar meegenomen…. De binnenstad van Hamburg is bij heel fraai weer een flinke wandeling wel waard. Vanaf de kerstmarkt op het Fleetinsel, langs de Neue Wall (met de kerstmarktjes achter de coulissen) naar het Raadhuis. Dan natuurlijk langs de St. Petrikerk naar de Spitalstrasse en dan terug naar de Jungfernstieg en de Gänzemarkt. In de avond nog een bezoekje aan de ondeugende kerstmarkt aan de Reeperbahn, waarvan ik, na enig nadenken de foto’s van de wat ondeugende kraampjes toch maar heb weggelaten in deze reportage. Maar: indien gewenst (en dan hoor ik het wel), dan kan ik nog een vrijtal foto’s hier uploaden met wat je daar aan “kerstgeschenken” kan kopen. Het was trouwens begin van de avond zeer koud geworden, dus hebben we maar niet gewacht op de strippers die later in de avond daar op het buitenpodium zouden gaan optreden. Brrrr…