MartijnH Ik zag vorige week wat foto’s van de Gallimarkt in Leer en dacht wat een leuke kermis. Vrijdagmiddag dus spontaan een tripje richting Leer ingepland voor de zaterdag. Een flinke heenreis maar het was hem meer dan waard, wat wordt daar kermis gevierd. Ook veel Nederlanders aanwezig, ben je Nederland ontvlucht hoor je nog de Engelbewaarder voorbij komen bij een van de vele barretjes. Een prachtige line-up, mooie locatie en veel mensen…. zoals kermis hoort te zijn. Een selectie uit de vele gemaakte foto’s!
Jeroen-M Ik ben er vrijdag overdag en savonds geweest prachtige compacte en mooi opgestelde kermis, met veel eet en mooi aangeklede horeca zaken en tenten. En gigantisch druk en een leuke sfeer met jong en oud, en idd ook Nederlandse muziek gehoord want Nederlanders waren er zeer zeker aanwezig!
PeterCenturion Helaas is hier gisterenmiddag brand uitgebroken in het spookhuis. 12 gewonden, waarvan er drie naar het ziekenhuis zijn overgebracht (rookvergiftiging). De eigenaar en het personeel wisten erger te voorkomen, door de brand met brandblussers al min of meer onder controle te krijgen. Wel zorgde dit ervoor dat van de 12 gewonden er vier medewerkers zijn. De brandweer (die ondanks de grote drukte op het terrein zeer snel aanwezig was) heeft uiteindelijk de brand definitief geblust. De oorzaak lijkt een defect te zijn in één van de bewegende spoken. https://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/oldenburg_ostfriesland/Ermittler-bestaetigen-Gruselfigur-setzte-Geisterbahn-in-Brand,gallimarkt320.html Petje af voor de medewerkers die zo goed hebben gereageerd en ik wens de gewonden een snel herstel. Dit had veel slechter kunnen aflopen.
Dannis PeterCenturion Maar wellicht had dit ook wel beter kunnen aflopen? Amazing dat binnen zo’n korte tijd gitzwarte rookwolken in dat hele spookhuis zoveel mensen konden vergiftigen, worden dit soort zaken we; TUV gekeurd op brandveiligheid? Vanzelfsprekend hulde aan het levensreddend personeel en de reddingsdiensten, het was een naar ongeluk…..
PeterCenturion Dannis Waarom zou de rookontwikkeling bij een brand in een kermisattractie meer zijn als die in een woning. Ik heb ooit meegemaakt dat het appartement naast die van mij (toen ik nog in een flat woonde) in de brand ging. En daar kwam heel snel een heleboel rook bij vrij. Zwarte rook van al dat kunststof wat je ongemerkt in je huis hebt. Dat zit overal in. Het is niet voor niets dat bij de BHV wordt gezegd: als er geen mensen meer in gevaar zijn: wegwezen en niet zelf blussen. Blussen is voor de brandweer… En wat de keuring betreft: ik weet dat een kermisexploitant in München enkele jaren geleden bij de keuring daar te horen kreeg dat hij niet open mocht, want de datum op zijn brandblusser was verlopen. Gelukkig snel op te lossen, maar het geeft wel aan dat de TÜV hier wel op let.
Dannis PeterCenturion Volgens ooggetuigen ging er een ruzie onder het personeel aan vooraf, blijkbaar sprongen de stoppen steeds (zoals het hoort bij een kortsluiting). https://www.rtvnoord.nl/112/1223543/jim-en-ilane-zaten-in-brandend-spookhuis-ons-karretje-was-het-laatste-dat-veilig-naar-buiten-kwam
Michaelkermisliefhebber Zaterdag de kermis in Leer bezocht. Een drukke en sfeervolle kermis met een goede lijst aan attracties.