Martijn-maramsp
Maar dat is toch niet voldoende? Als er een leuke band in de feesttent speelt, komen de mensen toch massaal, ook al is er geen alcohol te koop. En dat kan op dit moment niet. Dat is ook het probleem bij de grote pretparken. Hoe voorkom je die hele lange wachtrijen voor de populaire attracties? Dan krijg je dus een heel klein aantal bezoekers wat naar binnen mag. En dan komt direct de vraag of de exploitatiekosten dan niet hoger zijn dan het weinige geld wat bij de kassa’s wordt ontvangen.
Iets dergelijke geldt ook voor de kermis. Hoe zorg je ervoor dat aan de ene kant voldoende omzet kan worden gemaakt zodat er geld verdiend wordt en aan de andere kant er een heel gering risico is dat het virus wordt verspreid?
Dat zijn duivelse dilemma’s, waar je bij sommige kermisattracties domweg geen oplossing voor hebt. Een autoscooter waar de wagens niet binnen anderhalve meter van elkaar mogen komen? Geen botsingen toestaan? En zo zijn er veel meer zaken waar dat speelt. De gemiddelde afstand van een gondel ten opzichte van een andere gondels is minder dan anderhalve meter bij de meeste zaken. Mogen er straks nog wel twee personen in een gondel van een polyp of breaker? Mogen alle gondels wel één persoon bevatten? Een wip zou maar een kwart van het aantal personen mogen hebben en dan moet de exploitant er ook nog eens voor zorgen dat er geen wachtrij ontstaat…
En dan praat ik nog niet eens over het personeel. Hoe zorg je ervoor dat die altijd anderhalve meter afstand van de klant houdt? Kaartjes ophalen mag niet, want de werkgever is verplicht om die anderhalve meter in acht te nemen. Dat zegt de arbo wetgeving. Of zien we straks allemaal personeel in beschermende kleding met mondkapjes rondlopen op de kermissen en in de horeca?
Inmiddels worden er berekeningen gemaakt waaruit blijkt dat in bioscopen en theaters maar 1/6e deel van de stoelen verkocht mag gaan worden. Naast elkaar zitten? Mag dat straks of wordt dat beperkt tot alleen gezinsleden? Hoe ga je je reserveringssysteem daarop aanpassen? Moeten gezinsleden straks verplicht een ID waar je huisadres op staat laten zien als je naar het theater gaan?
Horeca is nog een groter probleem. Rekensommen laten zien dat café’s maar 10% van het aantal mensen wat ze voor de pandemie binnen hadden, mogen ontvangen. Restaurants komen op ongeveer 25% uit. Kan dat uit? Ik denk het echt niet. Niet voor niets zijn flink wat ondernemers in de horecabranche bezig te kijken of ze de huurcontracten kunnen opzeggen omdat ze tijdelijk zijn…
Nee, kermis kan je vergeten tot eind augustus in Duitsland. En als je reëel bent, is de kans heel groot dat dat ook voor ons land gaat gelden. Ik hoop het niet, maar ik vrees het wel.
En voor de herfst? Ik weet het niet hoe we er dan bij staan. Is er dan een vaccin of een goed medicijn tegen het virus? Of is dat er nog niet? Een griepvirus (en dat is het coronavirus wel) heeft de neiging om bij kouder weer makkelijker mensen te besmetten omdat de vochtigheidsgraad in ons land dan hoger wordt. Dus de kans is naar mijn mening groter dat we helemaal geen kermissen meer zullen hebben dit jaar dan dat we wel naar Weert, Leiden of het Oktoberfest in München kunnen gaan afreizen.
Niet leuk en heel slecht voor de branche, maar je moet realistisch zijn en hopen dat er een wonder geschied…