DannyR
10 ritten per uur zal er wel niet in zitten. Ik denk eerder de helft, want ritten duren toch al snel zes minuten bij de meeste polypen (tenzij het erg druk is). De zaak zal bovendien de helft van de tijd dat die op de kermis staat niet draaien (instappen, uitstappen, wachten op klanten als het minder goed loopt - slecht weer…).
Als je echt alle kosten van een kermisattractie (met zaken als onderhoud, keuringen, verzekeringen, kosten loods, afschrijving, rente, personeelskosten, belastingen, energie, kosten vrachtwagens en woonwagens, pachtgeld en nog de boterham voor de exploitant) gaat optellen, dan zal je echt gaan schrikken van het totaalplaatje. Vergeet niet: een kermisattractie draait gemiddeld zo’n 20 weken per jaar. Dat is niet echt veel tijd om die kosten terug te verdienen. Nee, dan is € 40,– per rit wel een redelijke calculatie, wat mij betreft.
Ik heb ooit de kosten van een kermisexploitant die autoscooters exploiteerde gezien (dat is wel zo’n 35 jaar geleden), toen had ik zoiets van: “wat zijn die kosten hoog, veel meer dan ik had verwacht”.