Leuk om te zien dat er toch nog in zulk een korte tijd zoveel reacties zijn. Had ik eerlijk gezegd niet verwacht.
Maar laat ik even een paar dingen voorop stellen:
1: Ik maak al jaren en jaren foto’s. En ben al jaren en jaren aan het experimenteren. Dus hoogstwaarschijnlijk blijf ik dat toch wel doen, helemaal als ik weer eens een nieuwe telefoon, dan wel camera heb.
2: In het verleden, vaak op polypweb overigens, werd mij verzocht om geen hele grote foto’s te plaatsen, en ook geen grote aantal foto’s per post. Dit was nog ten tijde dat Tonnie daar de boel runde overigens.
En aangezien ik niet helemaal precies weet wat de software doet van alle 3 de fora waar ik foto’s plaats (hier, polypweb, kirmesforum) dacht ik van ik ga toch maar eens pijlen. Want mij maakt het ook geen donder uit waar ik naar kijk, mede omdat ik op een groot scherm kijk met een supersnelle 2000MBPS verbinding.
3: Dat mensen zeggen dat ze het niets uit maakt, en dat ik gewoon zelf moet bepalen. Tja. Dat kan ik doen inderdaad. Maar dat is niet waarom ik dit topic heb gemaakt. Ik heb dit topic namelijk gemaakt om gewoon te pijlen wat men het lekkerst vind kijken. Ik ken namelijk persoonlijk wat mensen in de fotografie (overigens geen kermisfotografie) die bijvoorbeeld een enorme hekel hebben aan bijvoorbeeld het 21:9 formaat, en het liefste kijken naar een 1:1 vanwege het feit dat goede lenzen blijkbaar meer details vastleggen op 1:1. Of dit waar is weet ik niet, maar dat terzijde.
4: Op polypweb heb ik toentertijd voornamelijk foto’s geplaatst in het 16:9 formaat, wat me toen op wat positief bedoelde kritiek is komen te staan, met het verzoek eens te gaan schieten in het 4:3 formaat. Toen heb ik dat bewust niet gedaan, mede omdat het me het niet kon schelen, en mede omdat mijn telefooncamera toen vereiste dat ik bij elke foto eerst moest terugschakelen naar naar 4:3, t.o.v 16:9, en ik dit niet vast kon zetten.
Conclusie: Tijden veranderen zullen we maar zeggen, en met de nieuwe Android en OneUI kan ik dus alles doen waarvan ik ooit heb gedroomd dat ze zouden kunnen, maar waar ik geen geloof in had. Maar toch is die droom uitgekomen, en kan ik nu eindelijk met mijn telefooncamera doen wat ik wilde (inclusief het na-bewerken op de computer overigens) en ben ik gewoon benieuwd naar wat men zelf het liefste naar kijkt, dus nogmaals vandaar dit topic.
P.S. De discussie over Micha ga ik kort over zijn. Als men mijn reacties door de loop der tijd een beetje heeft gelezen weet men dat ik me niet zo stoor aan Micha en dat ik vind dat hij wel vaak inhoud verschaft. Dat het dus nu weer over zijn gedrag moet gaan in dit topic vind ik jammer.
P.P.S. @GhostRiderPeter goed om te weten dat de foto’s automatisch verkleind worden als ze te groot zijn! Adobe Lightroom maakt ze sowieso al een stuk kleiner als ik ze bewerk. Gemiddeld van 20mb naar 3-8mb afhankelijk blijkbaar van het aantal details. Maar de aspect ratio blijft natuurlijk wel hetzelfde.