Hallo!
Nog maar weer een wat oudere reportage, maar dit keer toch echt wel de laatste van 2023.
Kermis nummer 73 van een lang seizoen; De Cranger Weihnachtszauber in Herne.
Deze kermis staat op hetzelfde terrein als waar ook in de zomer altijd de Cranger kirmes staat, maar ik had zelf wellicht een beetje teveel gehoopt op dat in ieder geval het hele terrein benut zou worden.
Dat de straten niet benut zouden zijn, dat had ik wel verwacht, maar toen ik een ritje maakte in het reuzenrad gelijk bij binnenkomst, viel het me op dat het terrein echt bij lange na niet vol stond.
Mocht dit de pret dan drukken? Absoluut niet! Want dit is toch wel een zeer mooi voorbeeld van hoe je een kerstmarkt en een kermis met elkaar kan combineren.
Specifiek kwam ik om de Mondlift weer eens te zien, want zo vaak kom ik die niet tegen. En überhaubt een echt grote Duitse kerstmarkt, had ik ook nog niet bezocht, wellicht op de kerstmarkt in Aachen vorig jaar na.
Dus, hup de trein in, om een paar uur later de bus te pakken, en weer iets later uit te stappen bij een halte waarvan het nog een goede 5 minuten lopen was naar de ingang.
De kerstman, zei het een exemplaar van plastic, begroette mij vrolijk toen ik de €2 entreeprijs had afgetikt. Opzich begrijpelijk dat er een entree prijs wordt gevraagd, maar aan de andere kant dan toch jammer dat dit blijkbaar nodig is.
Ik kreeg 2 tokens bij de ingang. Ééntje om het terrein zelf op te komen, en ééntje die gold als een €1 kortingsmunt voor het reuzenrad.
De eerste attractie stond pal aan de ingang, namelijk deze, fraaie, klassieke paarden draaimolen.
En daarmee wil ik toch ook even melden dat ik het er absoluut niet mee eens ben dat de Peta nederland heeft verzocht om geen dieren meer te plaatsen op attracties! Als je aan een kermis denkt, denk je automatisch aan een draaimolen, en daar staan al ik weet niet hoeveel jaren, dieren op! Dat het dan niet meer van deze tijd moet zijn? Tja, ik heb al genoeg gezegd denk ik maar…
Het reuzenrad dan! Dit keer het White Wheel van Kuchenmeister.
En aangezien ik toch een kortingsmunt had, dacht ik van: waarom ook niet. En heb ik dus slechts €5 afgetikt in plaats van de hierboven getoonde €6.
Apart dat er overal beschreven staat dat je minstens met een bepaald aantal personen in een gondel moet. En ik toch alleen geplaatst werd, ondanks dat er nog anderen in de wachtrij stonden.
Maar het resulteert in ieder geval in fraaie plaatjes.
Daarna begon de eigenlijke kerstmarkt zelf.
Met daar tegenover een soort sprookjesbos.
Met sneeuwwitje.
De kerstman himself.
Nog een keer sneeuwwitje, ditmaal vergezelgd met de zeven dwergen.