De winterperiode is ideaal om aan modelbouwprojecten te werken en zo is er afgelopen maand gewerkt aan de restyle van de Faller Break Dancer.

Dit model had ik tweedehands via marktplaats overgenomen. Ook deze attractie deed het technisch nog wel maar daarmee was alles wel een beetje gezegd. Kortom eentje om grondig aan te pakken!

De aandrijving zal worden vernieuwd zodat de kruizen de juiste kant op draaien. Hierbij gebruik ik de ombouwkit van Abraham Modellelektronik.

De ombouwkit is relatief eenvoudig in elkaar te zetten en je bent al in 10 stappen klaar!

De oude Faller aandrijving, waarbij de motor ook nog eens aardig wat lawaai maakte :p

Bij de ombouwkit zit er ook een nieuwe draaischijf bij, alleen zal deze ook van een kleur voorzien moeten worden.

De kruizen op de nieuwe draaischijf gemonteerd. Hierbij worden de oude assen met tandwielen (onder de draaischijf) van het Faller model gebruikt.

Met de gondels erbij en alvast een eerste deel van de nieuwe middenbouw.
De eerste draaitest bevalt al goed!

De gondels waren nog niet voorzien van decoraties. In plaats van stickers heb ik acryl stiften gebruikt om wat striping aan te brengen. Dit is nog de eerste laag, met de tweede laag is deze redelijk goed dekkend.

Naast de aandrijving wordt er ook nieuwe verlichting aangebracht. Deze zijn geleverd door Fantaisyland.

Eerst testen voordat de printplaten van kleur worden voorzien.

Ook bij het naambord gebruik ik acryl stiften om de letters van de juiste kleur te voorzien.

Het resultaat is misschien niet zo strak als in kleur spuiten maar voor dit geval was dat bijna niet te doen. Ik ben er in ieder geval wel tevreden mee!

Met de smdtjes aan valt het helemaal mee!

Hetzelfde voor de frontjes, hierbij was het wel iets meer werk omdat de printplaten niet wit zijn.

Dit betekent een extra dikke laag en nog een laad verf spuiten om de nieuwe kleur dekkend te krijgen.

Tijd om de middenbouw aan te pakken met een nieuwe diamant. Deze werd geleverd door Model-Rides.

De metallic spuitverf levert best goede resultaten!

Met acryl stift de accenten afwerken.

Ook hier ben ik best tevreden mee 😊

Uiteraard worden er ook poppetjes geplaatst.

De nieuwe vloer is ook voorzien van een metallic kleur en afgeplakt met de bijgeleverde print in de ombouwkit.

Dat begint ergens op te lijken!

De masten worden ook voorzien van smd “spotlights”, deze werden geleverd door Krause Modellbau.

De ledjes leveren best wat licht en sfeer 😊

Zeker als alle 12 masten van verlichting worden voorzien.
Klik op de video voor een impressie.

Tijd om de frontjes ook te verbinden. Hierbij moesten ze weer aan de bijgeleverde printplaat worden gesoldeerd omdat de bekabeling eerst door de masten lopen.

24 lakdraadjes gesoldeerd 😊
En nog een video voor de werking van de frontjes.

Wat een verschil met hoe het eerst was!

De programmeerbare aansturing van Abraham Modellelektronik aangesloten en de Break Dance kan draaien op je zelf geprogrammeerde (opgenomen) rit!

Een aantal impressies van het resultaat tot nu toe.

Een fotograaf mag uiteraard niet ontbreken 😉

Ook de kassa’s werden voorzien van verlichting.

Indruk van een stukje rit 😊

Wat nog in de planning staat is verlichting op de trap en uiteraard ook op de lijst van de achterwand.
Ik ben in ieder geval erg tevreden over het resultaat tot nu toe en dat je van een opknapper nog aardig wat van kunt maken 😊