Johan-Knijn Vanmorgen heb ik een bezoek gebracht aan museum ’T Loosje in Opmeer. Eigenlijk had ik dat al jaren eerder willen doen, maar door omstandigheden binnen de familie kwam het er niet van. Museum ’T Loosje neemt je mee in de geschiedenis van het transportbedrijf van Simon Loos. Van de oprichting in 1938 tot nu. Samen met een aantal andere geïnteresseerden kreeg ik een mooie rondleiding door het museum van Wil, een gepensioneerde chauffeur van Loos. Als familie wist ik natuurlijk al het een en ander, toch was de rondleiding zeer leerzaam. Wil wist een hoop te vertellen over de vrachtwagens in het museum en de verhalen en leuke anekdotes over de vrachtwagens en de chauffeurs waren leuk om te horen. De vrachtwagens die staan opgesteld zijn stuk voor stuk om door een ringetje te halen zo mooi! De meeste zijn totaal gerestaureerd waarbij bepaald geen half werk is geleverd. Ook vrachtwagens die zo in het huidige straatbeeld passen zoals bijvoorbeeld de DAF XF en de Mercedes Actros mogen als dank voor hun zware arbeid hun pensioen slijten in het museum. Ook staan er wat vrachtwagens van andere bedrijven, dat maakt het museum mooi divers. Ik wil hierbij de familie Loos bedanken voor de gastvrijheid, en ik kom vast nog een keertje terug om te kijken of er wellicht nog wat bij gekomen is😉 Ik heb zelf nog een aantal miniaturen van Loos geërfd van mijn vader, deze heb ik ook tussen de foto’s geplaatst.