Hallo Allemaal,
Ik ben pas nieuw op dit forum, maar had toch een vraag.
De reden dat ik het hier plaats, is omdat het niet met de kermis te maken heeft, maar met een Efteling project (het Spookslot) waarvan ik de show aan het namaken ben.
Hierbij gaat bij mij de ruwbouw goed, alleen op het stuk techniek loop ik helemaal vast. Ikzelf heb daar helaas geen verstand van, en mijn stiefvader wil mij hiermee graag helpen maar die mist wat informatie en de beste oplossing.
Toen ben ik naar een modelbouwzaak geweest voor motortjes en uitleg, maar die konden mij helaas niet helpen. Het werd namelijk te ingewikkeld voor hun.
Wat ik graag zo willen laten bewegen zijn drie dingen:
- De tuinman aan het klokkenkoord
- De monniken
- de geestencarroucel
Van de laatste (geestencarroucel) heb ik al de oplossing kunnen opkomen, dit ga ik met een draaiplateau uitwerken, waarop de figuurtjes dan een rondje maken.
De tuinman maakt een verticale beweging. Het figuurtje heb ik al gemaakt en is 11 cm lang. Het liefste zou ik dit figuurtje zo recht mogelijk op en neer laten bewegen.
Dit figuurtje beweegt achter een raam (zie afbeelding 1), waarvan je als het figuur helemaal omhoog is, je de voetjes nog net door het raam kan zien.
Dit raampartij (zoals te zien op de afbeelding) is 20,5 cm hoog en 9,4 cm breed. (de breedte heb ik het over het middelste, grootste raam waarachter je het figuur ziet. De twee zijramen zijn voor de sier en licht. Hierbij ook de raamkozijnen meegerekend met de breedte).
De gehele hoogte van de muur is 40,1 cm.

Het volgende van de techniek waar ik (met hulp) niet uitkom zijn de monniken.
Hierbij zijn de figuren 8 cm hoog en deze moeten horizontaal bewegen. In totaal zijn het 5 figuren. (deze lopen dan achter de muur met de ramen).
Vooraf gezien zijn het dan 3 figuren vooraan, en twee zitten dan links daarachter. Ze moeten allemaal van links naar rechts bewegen in een rechte lijn. En als de show is afgelopen, moeten ze weer terug (gereset worden).
Maar weet niet zeker of dit mogelijk is, want ik zit een beetje krap met de ruimte voor de techniek.
De diepte waar deze monniken komen lopen is namelijk maar 13 cm.
De lengte van links naar rechts wat ze dan zouden afleggen is 55 cm. (zie afbeelding 2).
Mocht dit door de ruimte niet lukken, dan zou ik de tweede rij weglaten, en zouden het drie poppetjes/monniken worden die op een rechte lijn van links naar rechts lopen. (bij het stukje onzichtbaar op de tekening, dit heb ik zo geschreven en getekend, daardoor je dit stukje van de voorzijde niet zou zien, doordat hier een andere muur tegenaan komt.)

Bovenaanzicht Spookslot project. Alleen de maten in getekend die dacht dat die belangrijk waren.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met welke techniek, wat er mogelijk is en de details.
Het bouwen probeer ik en mijn stiefvader dan te doen.
Groet,
Joris Martens
Ps: Spookslotfoto is niet van mijzelf. Heb ik gebruikt uit oud souvenirboekje als referentie.
En de afmetingen heb ik voor de leesbaarheid met paint erin gezet. (kan zijn dat ik bij het bovenaanzicht en andere niet exact op schaal heb getekend, maar maten die erbij staan kloppen wel).