Mogge!
We schrijven op dit moment 6.38 ’s ochtends op Zondag 16 Juli 2023.
Over knap anderhalf uur, vertrek ik voor weer een dag kermis vieren, en aangezien ik aan het einde van de dag nog meer werk heb dan dat ik nu al heb, als ik niet nu deze vier reportages online zet, heb ik besloten alvast te beginnen.
Of ik het red, voor ik vertrek weet ik niet, maar ik ben in ieder geval alvast begonnen.
Dus, het worden 4, of meer reportages.
We starten in ieder geval op een verassend leuke dorpskermis, een goede tien kilometer oostwaarts van mijn geboortestad, Zwolle: Dalfsen.
Ik kwam terug van mijn opa en oma die in Nieuw Amsterdam woonden, en normaal zou ik via Mariënberg terug gaan naar Almelo, maar nog voor Mariënberg kwam ik er achter dat er in Dalfsen kermis was.
Dus: Dan maar terug via Dalfsen, en Zwolle, dacht ik.
Ik stelde me er compleet niets van voor, maar ik werd echt heel erg verrast, met name door de aanwezigheid van de Surfing van Ten Hage, die jaren over de Nederlandse kermissen heeft gereisd, en daarna, 6 jaar lang in pretpark de Valkenier heeft gestaan.
Helaas betreft het een droevige gebeurtenis, waardoor deze molen weer de kermis op kon. Want zoals jullie wellicht weten is een deel van Nederland en (vooral) Duitsland in 2021 onder water komen te staan door overstromingen.
Deze overstromingen troffen ook het familie pretpark de Valkenier welke gesticht is in 1934 door Jan Otermans.
Vroeger ben ik meerdere malen hier te gast geweest als kind, en ik heb me er er echt altijd prima vermaakt.
Voor de 5 gulden entree die ze toentertijds vroegen kreeg je ook echt veel aanbod, met voor ons als kind als hoogtepunt, de keverachtbaan.
Het parkje scheen al een tijdje niet echt goed meer te draaien, en de wateroverlast van 2021 heeft dit park dan ook de kop gekost.
Een geluk bij een ongeluk is dan wel dat sommige attracties alsnog gered konden worden, waaronder deze Surfing.
Ik wist dat die de kermis op was, maar ik was hem sindsdien nog niet tegen gekomen, dus dat dat dat (!) weekend onverwachts lukte was een zeer welkome bijkomstigheid.

Voordat we echter aankomen bij de Surfing, hier als eerste de Zweefmolen van Tuin.

Deze molen, ooit zelf gebouwd door Harms, had ik nog niet eerder gezien. Maar wat ik zag, zag er goed uit.

Show time dan van Hans Melissen junior uit Assen, met vandaag een verassend goede show!

Maar zoals gezegd was dé verassing om te zien, toch deze Surfing van Ten Hage!

Echt hard draaide die niet, en of dat mogelijk is zonder de molen op zijn donder te geven weet ik ook niet.

En show was er ook niet, maar dat maakte niets uit, want dat deze molen weer op de reis is. Alleen dat feit maakt het al goed!

En dan met deze Future World van Sterrenberg en Greven sluiten we deze reportage af.
Ik ben echt zeer positief verrast over deze kermis waar ik me, zoals gezegd, niets van voorgesteld had.
Echt een leuke verassing, onderweg terug naar huis, eigenlijk ook nog eens op een mooie locatie, aan het water achter een dijk…