Hallo!
En weer een goed uur later, met het blauwe uur dat net zijn einde heeft genaderd. Dus eigenlijk is het praktisch donker te noemen.
Nu had ik al twee keer ondervonden dat mijn camera een lange sluitertijd hanteert in het donker, wat resulteert in soms een goede foto, maar vaak slechte of matige foto’s met strepen, bewogen beeld, hooglichten die veel te sterk zijn, fo andere dingen waar ik niet tevreden over was.
Dus dacht ik, laat ik de pro modus er maar eens bij pakken, om die sluitertijd kort te houden. En wat blijkt. Ondanks dat de foto’s een stuk minder groot mbt het aantal mb’s zijn, wat doet vermoeden dat er veel minder details zijn opgeslagen, zijn ze echt een stuk beter te noemen!
En zoveel extra hoefde ik niet in te stellen bij de pro modus! Slechts de sluitertijd wat korter maken, en de ISO waarde een heel klein beetje aanpassen.
Voor kermissen in het donker blijf ik dit dus gewoon doen, want de foto’s met deze pro modus in het donker zijn echt een stuk beter te noemen!
Een voorbeeld volgt halverwege dit bericht overigens.
Maar voor nu weer genoeg gepraat…

Crazy Dance van Bakker. En hier is het al goed te zien met de korte sluitertijd. Dit resulteert in een perfect zwarte lucht (wat overigens ook echt zo was) en met de verlichting van de attractie zelf, komt deze echt goed naar voren. Zo hoort in mijn ogen een goede nachtfoto te zijn. Maar we zijn er nog niet, want dit is stilstaand beeld.

Nog een voorbeeld van een degelijke nachtfoto. Hier zie ik dat de lens het tegenlicht van de trampoline goed verwerkt.

En hetzelfde geld voor deze Star Cars autoscooter van Regter en Krol. Ook hier wordt het tegenlicht goed verwerkt. Wel ietsje minder als bij de trampolines, maar nog altijd beter als met de automatische modus.

Bewegend beeld dan! En ook hier ben ik onder de indruk wat slechts een subtiel aanpassen van sluitertijd en ISO waarde doet! Met zelfs de boom op de achtergrond nog redelijk goed zichtbaar.

En ook hier weer bewegend beeld, met dit keer een close-up foto. In de automatische modus was de gondel niet zo scherp geweest als op deze foto.

Hier een foto in de automatische stand. Want ik heb een ronde gelopen om de automatische stand te proberen, en daarna gelijk heb ik een ronde gelopen met de pro modus actief.

En vergelijk die automatische foto eens met deze. En vraag je dan af, naar welke foto kijk je liever? Ik zelf vind de automatische foto niet slecht, maar deze in de pro modus kijk ik veel liever naar.

De breakdance overigens was de kleine breakdance van Hoefnagels, welke er steeds beter uit komt te zien! Echt een mooie breakdance is dit geworden zeg!

Sommige (kinder) zaken waren al gesloten.