Die politieke correctheid van tegenwoordig daar heb ik ook de buik van vol. Wat als het gaat om vrijheid van meningsuiting? Dat is een heel belangrijk recht. Als ik van mening ben dat bijvoorbeeld Zwarte Piet afkomstig is vanuit de traditie die in Nederland is opgebouwd, krijg ik tegenwoordig de wind van voren. Saillant detail: op de Nederlandse Antillen is Zwarte Piet… Zwart! Daar speelt deze discussie helemaal niet.
Ook wat de kreet “discriminatie” betreft, vraag ik mij soms echt af waarom dat er zo vaak bij wordt gehaald. Zo hadden wij opeens hier op het bedrijf ook zo’n geval waarbij wij konden aantonen dat wij zowel voor Nederlanders als mensen met een niet-Nederlandse achtergrond hetzelfde beleid voerden. Maar een client met een Marokkaanse achtergrond vond dat beleid opeens discriminatie. Hoezo is het dan vaak een bepaalde groep die die kaart denkt te kunnen spelen? Dat op zich is toch al iets wat je moet kunnen uitspreken? Maar nee, want dan valt iedereen over je heen, terwijl het echt een feit is dat zoiets plaatsvind.
Waarom zijn er zoveel mensen met een niet Nederlandse achtergrond gedetineerd (ten opzicht van Nederlanders is dat echt heel erg opvallend)? Maar wee degene die daar iets over zegt…
Maar het is natuurlijk wel zo dat het de toon is die soms tot bepaalde reacties zorgt, waarbij dan het “sarcasme” opeens heel anders wordt opgevat.
Persoonlijk vind ik het wel een dingetje, dat er steeds vaker wordt gezaagd aan de vrijheid van meningsuiting. Kijk, er zijn grenzen als het gaat om het oproepen tot geweld. Ook bepaalde oproepen tot demonstreren worden soms zo neergezet dat je er eigenlijk vanuit kan gaan dat het mis zal gaan. Daar trekken we een grens. Maar verder moet je alles kunnen zeggen. Ook hier op het forum, zolang het natuurlijk on-topic is….
Dus: onderbouwd ongezouten kritiek spuien moet kunnen (zoals ik heb gedaan over de Power Surge en ik kreeg direct de wind van voren. Totaal onterecht want de zaak ziet er nu echt niet fraai uit, naar mijn mening - Ja Eric, je bent in deze toch ook wel eens aan te spreken…).
Maar: wie de bal kaatst, moet hem ook eens terug verwachten…