En zo komen we dus aan bij de laatste kermis van deze reportage reeks, namelijk Osnabruck!
Deze kermis was de hoofdreden van vandaag om naar onze oosterburen af te reizen, en dit voor maar 1 ding, namelijk; Der Polyp!
En ik kan al verklappen dat ik op deze kermis een geweldige ervaring heb gehad. Niet alleen in Der Polyp van Dreßen, maar onder andere ook bij de Breakdance van Welte.
Maar we beginnen bij het begin;
(nog even 1 dingetje voor ik echt begin; Om de een of andere reden heb ik vrij veel wazige foto’s gemaakt. Ik had er rond de 100, maar heb er veel moeten verwijderen. Hieronder vielen ook wat kinder zaken, die ik dus ook niet meer kan opnoemen in de reportage. Ik probeer er toch nog wat van te maken in de reportage, maar ook hier zullen sommige foto’s niet zo scherp zijn. Ik heb geen idee waar het aan ligt, aangezien ik goed de tijd heb genomen om de foto’s te schieten. Hopelijk kan ik er achter komen wat het probleem was, zodat de volgende golden hour reportages weer beter van kwaliteit zullen zijn.)
Allereerst was het even een gepuzzel hoe ik de kermis kon bereiken. Ik had wel van te voren gezien dat ik bus 31 moest nemen. Maar toen ik bij het station bij de bushalte stond, was deze bus echter nergens te bekennen, hoewel die wel op het bord van vertrekkende bussen stond.
Uiteindelijk ben ik via de Neumarkt (waar ik een vrouw beroofd heb zien worden en waar de politie er zelfs bij moest komen) via lijn 72 uiteindelijk toch terrecht gekomen bij halte Bremer Brücke waar ik alleen nog het spoorviaduct onderdoor moest lopen om uit te komen bij de kermis.
Gelijk bij het begin vond ik een trampoline, die tegenover de Power Express stond. Mooie zaak deze Power Express die goed in de verlichting stond, met snelle ritten en veel show. Lasers en moving heads maakten de zaak nog verder af.
Ik loop het rondje kermis rechtsom, en kom vervolgens als eerste een Nederlander tegen, namelijk Sipkema met de Projekt 1. Ritten waren zoals altijd matig, er was geen show, maar ik moet zeggen dat de molen wel mooi in de verlichting zit. Vooral het kruis was erg mooi belicht met verschillende programma’s. Toch als je deze zaak tegenover de andere (Duitse) zaken op deze kermis zet, is de projekt 1, toch wel de mindere.
Nog een zaak die er niet heel erg uitspringt, maar toch uniek is, is het loop spookhuis Freitag der 13. Dit spookhuis ziet er goed uit aan de buitenkant, maar omdat ik niet van live actors hou, en ik niet zeker wist of die er zouden zijn, toch niet ingestapt. Waarom sprong deze zaak er dan niet echt uit? Tja, ik vond hem niet zo goed in de verlichting zitten.
Vervolgens passeerde ik een standaard wilde muis baan met draaiende gondels. Het betrof hier de Crazy Mouse van Janßen. Leuk kleurenschema heeft deze baan trouwens.
Daarnaast stond weer een Nederlander. Dit keer ging het om de No Limit van van Reken. Echter had die niet heel veel te doen. Waar het aan lag weet ik niet, maar heb hem slechts af en toe zien draaien. Toch ziet de machine er wel goed uit, waar voornamelijk de schilden en het naambord goed in de verlichting zit. Show was er dan weer niet echt, en de ritten waren kort met een prijs van 5 euro. Wellicht dat het daar aan lag?
Naast de No Limit stond de eerste Autoscooter, waarvan ik de naam niet meer weet. Maar wat ik wel weet is dat autoscooters in Duitsland eigenlijk reizende discotheken zijn. Licht, rook, moving heads, lasers en dampende muziek. Veel leuker en unieker als bij de meeste autoscooters in Nederland.
Ik loop ietsje verder en passeer aan mijn rechterkant een biertent voordat ik bij de tweede muziek express aan kom. Ook dit exemplaar mag er zeker zijn, want hier ook weer veel kleurrijk licht, goede show en snelle ritten. Volgens mij miste hier alleen de moving heads en de lasers 🙂
Haaks op de muziek express stond het Reuzenrad van Hanstein. Vooral ’s avonds toen het echt donker was, was dit rad een plaatje. Hij zit namelijk volledig in de led, wat resulteert in een kleurrijke lichtshow.
Daarna stond ik even om me heen te kijken en ineens zag ik de welbekende roze flamingo’s. Dit deed me denken aan een reportage van Dusseldorf die voornamelijk op Flamingo spotten was gericht. Ik heb geprobeerd meerdere flamingo’s te spotten, maar kwam er nog maar 1 andere tegen. En alleen van deze eerste kon ik een redelijk goede foto maken.
Een reis door toverland passerend, kwam ik bij de time machine. Unieke molen dit, met aparte bewegingen. Later heb ik nog even staan kijken, en wat me vooral opviel is dat de gondels erg snel kunnen draaien in vergelijking met de hoofdmolen. Hier werd ook goed show gegeven, wat zo’n zaak natuurlijk ten goede komt. Toch vond de kermis bezoeker deze zaak niet zo interessant, want hij had het niet zo druk, en er stonden ook niet zoveel mensen te kijken.
Naast de time machine vond ik een kmg speed met de naam Extrem. Op zich een mooie booster, maar er zijn mooiere exemplaren (lees Jackyl en Hyde).
Rechts onder een viaduct vond ik de new world 3000 simulator, met daar schuin tegenover weer een Nederlander. Ook hier stond Sipkema met de Ghost Villa. Op zich leuk voor Sipkema dat hij hier met twee zaken plaats kreeg, maar ja.. Alweer als je het vergelijkt met de duitse spookhuizen, dan had ik hier toch een ander spookhuis neergezet.
Vervolgens passeerde ik weer een reis door toverland en een babyflug voor ik uit kwam bij een pareltje, namelijk de Breakdance van Welte. Deze stond dan weer haaks op de Devil dance (wip) maar daar geen mijn aandacht absoluut niet naar uit.
Deze breakdance had echt alles. Snelheid, show, licht, rook, lasers, moving heads. Later toen het helemaal donker was heb ik gewoon even met open mond staan kijken, en vervolgens geprobeerd dit spektakel vast te leggen. Ik weet niet of dat echt gelukt is, maar wow! Wat een mooie machine!
Alles bij elkaar resulteerde dit natuurlijk in het vechten voor een gondel. Maar waar andere breakdancers nog wel eens door de grote drukte kortere ritten weg gaven, leek Welte hier niets van aan te trekken, en continue zeer goede en snelle ritten weg te geven, met alles wat daarbij komt kijken. Veel gepraat, veel jingles, licht effecten op de rit afgesteld (althans zo leek het) en de afwisseling in de ritten was subliem. Hier werd de gondel rem veelvuldig gebruikt wat de hele rit natuurlijk alleen maar ten goede kwam. Echt top!
Daarna passeerde ik weer een reizende discoteek (autoskooter) en via een mini reis door toverland kwam ik uit bij een klein glazen doolhof. Opvallend was hier, dat bij dit glazen doolhof de microfoon veelvuldig werd gebruikt.
Vervolgens passeerde ik de familie achtbaan met de naam crazy jungle, om daarna uit te komen bij de hoofdreden om naar Osnabruck af te reizen. Namelijk der Polyp van Marvin Dreßen.
Marvin draaide zelf, en dit resulteerde in de twee beste ritjes die ik ooit in een polyp het mogen maken. Alleen die krake onder Uhse kwam in de buurt, maar deze twee ritjes sloegen echt alles. Wat een snelheid, wat een goede show waarbij het leek alsof Marvin zijn stembanden aan het scheuren was, en wat mooi zat de molen in de verlichting.
Zo moet een polyp zijn! Dit is echt, na lange jaren, met hele grote afstand de beste polyp die ik heb mogen ervaren!
Dat Marvin nog maar lang met deze zaak mag blijven reizen! Klasse! Echt een genot om erin te mogen zitten.
Maar dat is nog niet alles. Ook het kijk publiek was zeer gecharmeerd van Der Polyp (net als van de breakdance trouwens) want er stonden keer op keer toch echt wel veel mensen naar de rit te kijken. Zo mag ik het graag zien. Dit is echt kermis in optima forma!
Maar aan alles komt een eind. Nadat ik nog een autoscooter ben gepasseerd kwam ik weer via een straat met kramen uit bij het eerste pleintje. Ik ben hierna nog twee rondjes gelopen en heb geprobeerd wat extra foto’s te maken van de attracties die veel licht effecten hadden. Of het gelukt is mogen jullie zelf bepalen, maar ik heb er in ieder geval zeer veel plezier uit gehaald. En ik kwam soms echt ogen te kort om alles in me op te nemen.
Ja, deze kermis was echt super! Maar dan ook echt! Hopelijk mag ik nog veel van dit soort kermissen, met zulke goede attracties en sfeer tegen komen.
Tot zover het verslag van deze 6 kermissen.
Was getekend, een gelukkige Martijn 😃
60 foto’s: